درد در سنین رشد را جدی بگیرید آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟ آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط کشور (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده درد کمک می‌کند خواص بی‌نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟ ارائه خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد توسط خادمیاران رضوی آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد | درمان ارس، با خرد جمعی پیگیری می‌شود ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود | اعلام چگونگی محدوده‌بندی مدارس اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند! ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه
سرخط خبرها

طرح‌های جایگزین سربازی برای مشمولان نظام وظیفه فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان

  • کد خبر: ۱۸۸۱۵۶
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
طرح‌های جایگزین سربازی برای مشمولان نظام وظیفه فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در حاشیه جلسه با ستاد کل نیرو‌های مسلح به تشریح دو اقدام برای مشمولان نظام وظیفه فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، دوشنبه این هفته در حاشیه ششمین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه به تشریح برخی از اقدامات انجام‌شده با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح پرداخت.

دهقانی اظهار داشت: «مهم‌ترین بخشی که در جلسه امروز بحث شد و مورد حمایت سرلشکر باقری نیز قرار گرفت موضوع بحث سربازی و امریه نخبگان در شرکت‌های دانش‌نیان است؛ زیرا بر اساس این طرح نیرو‌های کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با تأیید کارگروه مشترک موجود دوره سربازی خود را در همان شرکت فناور بگذرانند.»

طرح مذکور که با عنوان «سرباز فناور» مابین ستاد کل نیرو‌های مسلح و معاونت علمی و فناوری به تفاهم رسیده و اجرا می‌شود، یکی از خدماتی است که در سال‌های اخیر به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. این طرح به افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند، این امکان را می‌دهد که دوره سربازی خود را به عنوان امریه در همان شرکت بگذرانند.

در واقع، در بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد شاغل روی محصول ثبت‌شده دانش‌بنیان، پس از اتمام تحصیل خود در شرکت مشغول به کار شده‌اند و بعد از گذشت دوران فراغت از تحصیل باید برای اعزام آماده شوند. این در حالی است که به دلیل فناوری سطح بالای محصول، اگر فرد از شرکت خارج شود ممکن است در روند تولید محصول دانش‌بنیان اختلال وارد شود. از طرفی، این طرح امکان اشتغال متناسب با رشته تحصیلی و فعالیت مؤثر نخبگان برای کشور را نیز فراهم می‌کند.

متولی این طرح معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است و افراد متقاضی پس از بررسی اولیه شرایط، به ستاد نیرو‌های مسلح معرفی می‌شوند. همچنین ظرفیت انتخاب افراد نیز محدود است و ستاد کل نیرو‌های مسلح آن را اعلام می‌کند. به دلیل محدودیت ظرفیت، معاونت علمی مجبور است برای افراد متقاضی با توجه به رزومه و سوابق آن‌ها، یک حداقل امتیاز را در نظر بگیرد.

بر اساس آمار اعلامی معاونت توسعه شرکت‏‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‏‌بنیان ریاست جمهوری، تعداد ۱۰۰۶ نفر در سال گذشته از طرح امریه دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند. در اوایل سال جاری نیز معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از افزایش این ظرفیت به ۱۰ هزار نفر در سال، با موافقت ستاد کل نیرو‌های مسلح خبر داد.

با این حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این افزایش ظرفیت نیاز به رایزنی‌های بیشتری بین معاونت علمی و فناوری و ستاد دارد. به گفته محمد خاکساری، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، «موافقت ستاد کل نیرو‌های مسلح با افزایش سهمیه امریه شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۰ هزار نفر در سال جلب شده که امیدواریم این افزایش ظرفیت هم به زودی اعمال شود.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود نیز به طرح جایگزین خدمت اشاره داشت و گفت: طرح‌های پژوهشی فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند تحت عنوان پروژه‌های جایگزین خدمت مورد پذیرش قرار گیرد.»

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->